Keseronokan hidup di dunia akan tergugat dengan
datangnya Izrail yang mencabut roh dari jasad dan berakhirlah segala kenangan
mengenai si polan yang dikasihi. Mati membuktikan kepada manusia bahawa
sebenarnya ia tidak pernah memiliki sesuatu pun. Mati juga membangunkan kita
daripada angan-angan yang panjang mengenai nikmat hidup yang tak bererti tanpa
sifat berkekalan. Dunia adalah permainan dan kehidupan sebenarnya bermula di
akhirat, konsep percaya kepada alam barzakh iaitu hari kebangkitan yang mampu
menyedarkan manusia untuk bertanggungjawab dalam menjalani kehidupan.
Mustahil bagi manusia mengetahui empat hal ghaib,
kelahiran dan kematian; rezeki; amal dan kesudahan hidupnya sama ada celaka
atau bahagia yang termeteri di luh mahfuz. Empat rahsia itu tersimpan di bank
data ciptaan Allah Yang Maha Mengetahui dengan pengetahuan yang tidak
terjangkau oleh akal fikiran manusia biasa kerana manusia dicipta dengan akal
fikiran yang terbatas.
Penerokaan akalnya tak akan dapat menjawab persoalan
bilakah kelahiran dan kematian berlaku, supaya ketakutan dan pengharapan kepada
Allah sentiasa hadir pada nalurinya yang paling tajam. Supaya kekuatan iradah
menerusi elemen akal, jasmani dan rohani terus bergejolak menyahut seruan Yang
Maha Mencipta memandangkan adalah dunia tempat bermujahadah untuk memenangi
akhirat.
Ini semua bagi menghasilkan kesedaran bahawa kita
semua akan mati sebagaimana sabda Rasulullah
SAW yang mafhumnya:
"Perbanyakkanlah olehmu
mengingat perosak kelazatan, iaitu mati".
(Hadis
riwayat al-Tirmizi).
Kemampuan untuk mengingati mati adalah sebaik-baik
kecerdasan dan kebijaksanaan seseorang. Apabila kegembiraan mencurah-curah dari
hati, bolehkah kita selitkan peringatan mengenai mati, apabila cita-cita
tercapai, kemewahan dikecapi, kebahagiaan tak sudah-sudah, adakah kita ingat
esok kita mati dan semua akan musnah? Berhasilkah kita menasihati diri sendiri
pada saat kelalaian dan lupa daratan?
Sungguh susah kerana kita cenderung kepada tarikan
cinta dunia dan takut mati. Takut mati yang diamalkan oleh kebanyakan manusia
akhir zaman ialah tidak bersedia menghadapi kematian dengan persediaan amal
soleh, leka dengan dosa dan kekotoran yang terpalit pada diri.
Menunda taubat dan menyangka masih banyak kesempatan
untuk peluang terakhir padahal setiap hari berlalu tanah di perkuburan
memanggil, bahkan mengancam manusia yang degil. Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya:
"Bahawasanya tidak berlalu satu
hari ke atas kubur melainkan kubur berkata (kepada manusia): Akulah rumah
pengasingan, akulah rumah persendirian, akulah rumah tanah, akulah rumah yang
penuh dengan ulat. Dan apabila dikuburkan orang yang bermaksiat dan orang yang
kafir maka kubur berkata kepadanya: Tidak ada ucapan selamat datang bagimu,
sesungguhnya engkau adalah orang yang paling kubenci yang berjalan di atasku.
Pada hari ini segala urusanmu telah diserahkan kepadaku maka engkau akan lihat
betapa aku akan membalas perbuatanmu. Lalu kubur itu menghimpitnya sehingga
berselisih tulang-tulang rusuknya".
(Hadis
riwayat al-Tirmizi)
Saat itu penilaian terhadap diri bermula tetapi
penyesalan tak merubah apapun, hanya kesedaran betapa ruginya meremehkan nilai
sesuatu amal hatta bersedekah dengan sepotong kurma yang boleh menyelamatkan
dari api neraka. Pada masa itu akan terkenang kita peluang yang tak direbut,
saat leka dengan hiburan, kemalasan dan menunda ibadat yang menjadi kebiasaan.
Maka menangislah mata-mata yang tak pernah menangis
(kerana takut pada Allah) dan ketakutan hati-hati yang tak pernah takut.
Menggigil sekujur badan yang akan menanggung salah lakunya sendiri. Tidak
pernah dalam satu hari pun kecuali pada hari itu ia berasa begitu menyesal dan
berputus asa dengan keadaannya, malangnya peluang kedua sudah tiada lagi.
Sebelum 'Malaikat Maut' datang bertamu di sisi kita untuk mencabut nyawa, adakah kita mempunyai impian pada saat akhir
kehidupan seperti merancang untuk menikmati kematian dengan tenteram,
meninggalkan orang tersayang dengan reda dan paling penting kerinduan untuk
bertemu Allah.
Rasulullah SAW bersabda yang mafhumnya: "Barang
siapa yang tidak suka bertemu dengan Allah, sesungguhnya Allah pun tidak suka
bertemu dengannya".
(Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Pertemuan itu adalah pertemuan paling istimewa dengan
panggilan istimewa iaitu "nafsul-muthmainnah" (jiwa yang tenang) dan ajakan yang mulia "kembalilah kepada Rabbmu" bahkan pelawaan yang amat berharga "masuklah ke dalam syurga-Ku". Marilah kita perhatian ayat-ayat Allah SWT itu:
Mafhumnya:
(Allah SWT menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): "Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!
Mafhumnya:
"Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia"
Mafhumnya:
"Dan masuklah ke dalam SyurgaKu! "
(Allah SWT menyatakan bahawa orang-orang yang beriman dan beramal soleh akan disambut dengan kata-kata): "Wahai orang yang mempunyai jiwa yang sentiasa tenang tetap dengan kepercayaan dan bawaan baiknya!
Mafhumnya:
"Kembalilah kepada Tuhanmu dengan keadaan engkau berpuas hati (dengan segala nikmat yang diberikan) lagi diredhai (di sisi Tuhanmu) !
Mafhumnya:
"Serta masuklah engkau dalam kumpulan hamba-hambaku yang berbahagia"
Mafhumnya:
"Dan masuklah ke dalam SyurgaKu! "
(Surah al-Fajr: Ayat 27 hingga 30)
Itulah impian hamba Allah mengenai kematian kerana
bagi mereka bahagia bukan hanya ketika masih hidup bahkan di saat akhir pun
mesti dilalui dengan perasaan bahagia dan reda. Betapa ruginya mereka yang
terperosok masuk ke dalam lubang yang digali syaitan padahal perjalanan panjang
yang dilalui sebelum ini dapat dengan mudah dilaluinya tetapi di penghujung
jalan mereka terperangkap.
Rasulullah SAW bersabda bermaksud: "Maka
demi Allah yang tiada Tuhan selain-Nya. Sesungguhnya salah seorang kamu
mengerjakan amal ahli syurga sehingga tidak ada jarak antaranya dengan syurga
melainkan sehasta, kemudian terdahulu ketentuan yang tertulis lalu ia
mengerjakan amalan ahli neraka maka masuklah ia ke dalamnya". (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Oleh itu marilah kita bersama-sama menilai diri dan
amal mudah-mudahan kita akan melalui kematian dengan cara yang amat indah
sekali dek kerana telah ada persediaan rapi, amal yang cukup, sebutan dan
kenangan yang baik kerana impian kita semua adalah husnul khatimah.
INTIPATI
Tujuan Allah SWT mematikan manusia:
- Menilai sejauh mana keikhlasan dan kebaikan amalan
yang kita kerjakan semasa hidup di dunia ini kerana ada setengah kita yang
melakukan sesuatu amalan itu semata-mata untuk kepentingan diri sendiri;
- Membuktikan bahawa Allah SWT berkuasa mematikan
manusia dan makhluk yang lain tanpa mengira rupa bangsa, pangkat, tempat, masa
dan ketika;
- Menyedarkan manusia daripada lalai dan lupakan Allah
serta hari kiamat lantaran kerana segala kesenangan dan kemewahan yang
melimpah-ruah;
- Menggalakkan kita agar sentiasa berbuat sebanyak
mungkin amal kebajikan dengan menjauhi kejahatan; dan
- Menyedarkan kita
bahawa kehidupan di dunia ini hanyalah sementara sahaja sedangkan kehidupan di
akhirat adalah yang lebih baik dan abadi.
Walahu'aklam.
0000000000000
No comments:
Post a Comment