Tak Diterima Solat Lelaki Yang Tak Mahu Berjama'ah

Solat (sembahyang) menjadi tiang agama kepada ummat Rasulullah SAW. Ianya merupakan Rukun Ke-2 di dalam Senarai Rukun Islam. Allah SWT telah mewajibkan orang-orang yang beriman mendirikan sembahyang lima waktu sebagaimana Firman-Nya:

إِنَّ الصَّلَاةَ كَانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتَابًا مَّوْقُوتًا...

(Surah An-Nisa': Ayat 103)


Mafhumnya:
" .... Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya"

Solat Berjemaah bermakna solat secara beramai-ramai yang sekurang-kurang bilangannya (selain daripada solat fardhu Jumaat) ialah 2 orang.
Marilah solat secara berjemaah.

Seorang menjadi imam dan seorang menjadi makmum. Semakin ramai bilangan jemaah maka semakin besar pula fadhilat pahalanya.

Tuntutan berjemaah pada solat fardhu:

Tuntutan berjemaah pada solat 5 waktu yang selain daripada solat fardhu Jumaat, menurut Imam an-Nawawi adalah tuntutan Fardhu Kifayah yang diwajibkan bagi orang-orang lelaki yang berakal, baligh, bermukim, mempunyai pakaian menutup aurat dan tidak mempunyai apa-apa keuzuran syarie.

Jadi bererti apabila sesebuah kampung mendirikan solat jemaah di tempat yang dikira menzahirkan syiar Islam seperti di masdjid atau surau, maka gugurlah dosa atas orang-orang kampung atau di suatu tempat yang tidak hadir bersolat jemaah. Tetapi sekiranya tidak didirikan solat jemaah maka semua penduduk kampung itu berdosa.

Dalil tentang amat kuatnya tuntutan berjemaah itu ialah apa yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Muslim, bahawa, Rasulullah SAW pernah mengancam untuk membakar rumah orang yang meninggalkan solat berjemaah.

Imam Muslim pula meriwayatkan hadis  daripada Abu Hurairah r.a yang maksudnya:
Ada seorang lelaki buta telah datang mengadu kepada Nabi SAW bahawa dia tidak mempunyai orang yang boleh memimpinnya pergi ke masjid. Oleh itu dia mengharapkan Baginda memberi kelonggaran kepadanya untuk bersolat di rumahnya. Pada mulanya Baginda telah membenarkannya, tetapi kemudiannya Baginda menarik balik kebenaran tadi setelah Baginda mengetahui bahawa si buta tadi dapat mendengar seruan azan solat yang dikumandangkan di masjid.


Fadhilat solat berjemaah amat besar sekali berbanding dengan solat bersendirian. 
Sebaik-baiknya elakanlah
solat bersendirian..
Sabda Rasulullah SAW yang mafhumnya:

"Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda)."
(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).


Fadhilat solat berjemaah adalah bertali arus, sambung menyambung, mengembang dan membesar. Orang yang bersolat jemaah bukan sahaja mendapat setakat 27 darjat, malah dia akan mendapat banyak fadhilat dan keuntungan sampingan lain lagi semasa dia berulang alik ke masjid dan semasa dia berada dalam masjid. Di sinilah kita dapat menilai diri kita sama ada kita sering ke masjid untuk solat berjemaah atau sebaliknya; atau seminggu setakat sekali sahaja iaitu untuk solat Jumaat.

Di dalam Kitab 'Muhimman Fil 'Ilmil Hadith' karangan Syeikh Abdullah Ibnu 'Abdul Rahim Fathani menjelaskan salah satu golongan orang yang tidak diterima solatnya oleh Allah SWT ialah sebagaimana berikut ini:

Orang lelaki yang mendengar azan dan iqamah
secara laungan mulut
(original dan tiada bantuan alat pembesar suara),
tetapi tidak mahu
mendirikan sembahyang secara berjama'ah.

Ini bermakna termasuklah mereka yang tinggal berhampiran dengan masjid (atau surau) atau orang lelaki yang sedang berada di dalam masjid tetapi melakukan solat secara bersendirian.

Dari Abu Hurairah r.a. katanya: Rasulullah SAW bersabda:

مَنْ سَـمِعَ المُـنَادِى فَلَمْ يَمْنـَعْهُ مِنْ إتْبَاعـِهِ عُذْرٌ لَمْ تُقْبـَلْ مِنُهُ الصَّـلاةُ الَّتِىْ صَـلاهَا . قِيْلَ: وَمَا الْعـُذْرُ ؟ قَاْلَ: خـَوْفٌ أوْ مَرَضٌ. 
Mafhumnya:
"Sesiapa yang mendengar orang memanggil (untuk solat - atau azan), dan tidak dihalangi oleh sebarang keuzuran (untuk menunai panggilan tersebut), tidaklah diterima solat yang dilakukannya. Ditanyakan: Apakah maksud keuzuran itu? Maka sabdanya: Takut (khauf) atau sakit”. 
(Diriwayatkan oleh Abu Daud. (Al-Zabidiyy, Taisir Al-Wusul, 2/320).


Menurut Ibnu `Abbas:
أنَّ النَّبِىَّ (ص) فَسَّرَ العُذْرَ بِالْخَوْفِ وَالْمَرَضِ.

Mafhumnya:

“Bahawa Nabi SAW mentafsirkan uzur itu dengan (maksud) takut dan sakit.”
Riwayat Abu Daud. (Lihat: Al-Zuhailiyy, Al-Feqh Al-Islamiyy, Jil. hlm. 1169 - 170).

"Takut" (khauf) terbahagi tiga; takut ke atas diri atau harta atau ahli keluarga.
 (Ibnu Qudamah, Al-Mughniyy, 1/451).


 Dari Abu Darda' r.a. katanya: Aku mendengar Rasulullah SAW bersabda:

مَاْ مِنْ ثَلاثٍ فِىْ قَرْيَةٍ وَلا بَدْوٍ لاتُقَاُْمُ فِيْهِمْ الصّلاةُ إلا قَدْ إسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمْ الشَّـيْطَاْنِ. فَعَلَيْكُمْ بِالْجَمَـاعَةِ ، فَإنَّمَا يَأْكُلُ الْذِئْبُ مِنْ الْغَنَمِ الْقَاصِـيَةِ.

Mafhumnya:
"Tiada dari tiga orang di satu mukim dan kampung yang tidak mendirikan solat (berjama`ah) melainkan diganggu oleh syaitan. Maka hendaklah kamu (melakukan solat fardu) berjama`ah. Sesungguhnya serigala memamah kambing yang terpencil."

Riwayat Abu Daud - Hasan. (`Izzuddin Baliq Minhaj Al-Salihein, hlm. 145)

Sebaik-baiknya 
elakanlah
solat sendirian.
Ajaklah anak-anak
supaya solat bersama.

Dalam hal ini maka bagi mereka yang tinggal jauh dari masjid atau surau, jika melakukan solat bersendirian di rumahnya, maka sah solatnya, Allah SWT akan memberi 1 ganjaran pahala.
Amat bertuah isteri yang  telah bersuami,
suaminya dengan lapang dada menjadi imam kepadanya. 

Berbahagialah pasangan tersebut
di dunia hingga ke akhirat.
  Bagi kaum wanita pula, solat di masjid atau di surau adalah harus jika tidak mendatangkan fitnah, namun mendirikan solat di rumah adalah lebih baik baginya.


Syaitan sentiasa berusaha memesongkan manusia yang tidak mengambil berat tuntutan agama. Firman Allah SWT:

إِنَّ الشَّيْطَانَ لَكُمْ عَدُوٌّ فَاتَّخِذُوهُ عَدُوًّا ۚ إِنَّمَا يَدْعُو حِزْبَهُ لِيَكُونُوا مِنْ أَصْحَابِ السَّعِيرِ

(Surah Fatir: Ayat 6)
Mafhumnya:
"Sesungguhnya Syaitan adalah musuh bagi kamu, maka jadikanlah dia musuh (yang mesti dijauhi tipu dayanya); sebenarnya dia hanyalah mengajak golongannya supaya menjadi dari penduduk neraka."

Firman Allah SWT lagi sebagaimana berikut:

أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَن يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا

(Surah An-Nisa': Ayat: 60)
Mafhumnya:
"Tidakkah engkau (hairan) melihat (wahai Muhammad) orang-orang (munafik) yang mendakwa bahawa mereka telah beriman kepada Al-Quran yang telah diturunkan kepadamu dan kepada (Kitab-kitab) yang telah diturunkan dahulu daripadamu? Mereka suka hendak berhakim kepada Taghut, padahal mereka telah diperintahkan supaya kufur ingkar kepada Taghut itu. Dan Syaitan pula sentiasa hendak menyesatkan mereka dengan kesesatan yang amat jauh".

Di dalam Surah lain Allah SWT berfirman:

ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّهُ يُحْيِي الْمَوْتَىٰ وَأَنَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ

(Surah Al-Haj: Ayat 6)
Mafhumnya:
"Dan ada di antara manusia yang membantah perkara-perkara yang berhubung dengan Allah dengan tidak berdasarkan sebarang pengetahuan, dan ia menurut tiap-tiap syaitan yang telah sebati dengan kejahatan".

 Berbagai-bagai halangan telah dicipta terutama di dalm keadaan serba moden ini - termasuklah mengutamakan urusan dunia, termasuklah juga jika sedang mempengerusikan mesyuarat, maka tidak mahu menangguhkan mesyuarat sebaik-baik sahaja mendengar azan. Hanya sekadar berhenti mesyuarat seketika sahaja. Itulah yang biasa berlaku, walaupun kita mengakui beriman kepada Allah SWT.

Bukankah telah diajak atau dipanggil atau diingatkan oleh Pak Bilal (Mu'azin) "Khaiya'alasolaah - marilah sembahyang" dan "Khaiya'alalfalah - marilah menuju kejayaan". Ini bermakna kita hendaklah bersegera menyahut seruan dengan mencari tempat untuk bersembahyang secara berjama'ah. Sebagai Pengerusi Mesyuarat, eloklah kalau menjadi imam sembahyang, sebagai teladan menjadi seorang 'ketua' di dalam sesebuah komuniti.

Marilah kita benci (zuhud) sekejap tentang urusan dunia dan kita sayang kepada urusan akhirat, yang akan menjadi tempat pembalasan yang kekal abadi untuk selama-lamanya.


Marilah berusaha agar boleh menunaikan
solat berjemaah walaupun di mana berada.
Kepada sahabat dan teman-teman yang telah pun mengerjakan 'haji' mahu pun 'umrah',  marilah  merasakan 'kemanisan' beriman kepada Allah SWT dengan sentiasa berusaha mengerjakan tuntutan sembahyang berjama'ah sama ada di masjid atau di tempat kerja atau di rumah bersama keluarga, mudah-mudahan 'Haji Yang Mabruratau 'umrah yang mabrur' yang dipohon dan diharapkan semasa hendak 'terbang' ke Makkah dahulu itu akan menjadi kenyataan. Bersembahyang secara berjama'ah yang diamalkan baik di Makkah mahu pun di Madinah itu hendaklah menjadi amalan harian sekembalinya di tanah air. Pergi 'Haji' bukanlah untuk menggunakan 'Haji' dipangkal nama (sebagaimana kesukaan seseorang), tetapi untuk melengkapkan diri dengan kefardhuan Rukun Islam yang ke-5 kerana berkemampuan untuk melakukannya. 
Hanya pakai songkok haji saja tau!
Bukan untuk dipanggil nama 'HAJI AHMAD'.
 Mudah-mudahan orang yang suka meletakkan perkataan 'Haji' di pangkal nama akan senentiasa bermuhasabah diri betapa kerdilnya kehidupan manusia, tidak riak dan sentiasa menjauhi diri dari sifat takabbur, hanya 'Allah SWT' sahaja 'Yang Maha Besar' dan 'Maha Berkuasa' atas segala sesuatu yang menjadikan sesuatu itu dengan sifat yang 'baharu', iaitu lemah, ada permulaan dan ada akhirnya. Hendaknya, marilah 'bertadabbur' dan bermuhasabah diri betapa segala apa jua yang diberikan oleh Allah SWT sama ada harta, kesenangan, kesihatan, pekerjaan dan jawatan, dan sebagainya lagi adalah suatu ujian dan dugaan semata-mata, kesemuanya adalah kepunyaan Allah SWT. 


Mudah-mudahan setiap sembahyang yang didirikan sama ada yang fardhu mahu pun yang sunnat diterima oleh Allah SWT, yang akan menjadi sebahagian bekalan di akhirat kelak. Mudah-mudahan apabila diipanggil pulang menghadap Allah SWT Rabbul Jalil, segala amalan baik dan pahala telah tersedia, dan layak untuk menghuni 'Syurga' Allah SWT, insya Allah.


Wallahu a'lam.

No comments:

Post a Comment